dobry szef - manager

Jak być dobrym szefem

Minęło półtora roku od kiedy zostałem managerem. To był czas wielu ogromnych zmian w moim życiu, w mojej karierze, odpowiedzialności i percepcji. Wcześniej jako programista byłem skupiony bezpośrednio na powierzonych mi zadaniach. Stając się szefem, musiałem kompletnie zmienić sposób myślenia. Oczywiście, początek był niezwykle trudny. Z wiedzą i umiejętnościami jakie zdobyłem będąc programistą, chciałem samodzielnie rozwiązać każde zadanie powierzone mojemu zespołowi. Miałem przeczucie, że wszystko zrobię szybciej i lepiej. Robiłem wiele rzeczy, których jako manager nie powinienem, bo mogły zostać zrobione przez kogoś innego.

Co powinien robić manager?

Zajęło mi sporo czasu zanim zorientowałem się, że wciąż zarządzam zadaniami, celami, i terminami, zamiast zarządzać ludźmi. Kiedy zmieniłem sposób myślenia, podejście, zmieniło się wszystko. Jedną z rzeczy, która miała na to duży wpływ, była książka „How to Become a Great Boss” i 10 zasad, które były w niej zawarte. Zachęcam do zapoznania się z lekturą, a tu przytoczę 3 reguły, które spodobały mi się najbardziej:

  • Powiedz ludziom dlaczego to jest potrzebne.
  • Słuchaj ludzi.
  • Mów „dziękuję” publicznie i prywatnie.

Może te sentencje wydają się oczywiste, ale wiadomo jak wygląda rzeczywistość. Ilu managerów, których znasz, stosuje się do tych reguł?

Sprawdź także 5 sposobów na oszczędzanie pięniędzy, aby budować stabilność finansową.

Nauczyłem się, że kiedy słucham ludzi, kiedy jasno i czytelnie mówię nie tylko co jako zespół musimy zrobić, ale również dlaczego oraz kiedy publicznie mówię im dziękuję, członkowie mojego zespołu również zmieniają swoje podejście i zaangażowanie. Kiedy rozumieją, że doceniam ich pracę i uważam ją za wartościowa, rośnie ich poczucie odpowiedzialności oraz entuzjazm.

Teraz zamiast skupiać się nad rozwiązaniem każdego zadania, wiem, że mogę polegać na moim zespole. I wiesz co? Nie zawsze muszę mówić co trzeba zrobić. Członkowie zespołu Są odpowiedzialni za ich produkt, za ich kod. Chcą utrzymać go w dobrej kondycji, by być najlepszym zespołem w firmie.

Przede mną jeszcze wiele nauki, ale te 3 proste reguły i staranność w ich przestrzeganiu, pozwoliły zmienić wszystko. (English version of article available on my LinkedIn profile).

2 thoughts on “Jak być dobrym szefem”

  1. Działaj, czytaj, słuchaj to się naprawdę ceni i znam to z własnego doświadczenia. U nas doszło do tego stopnia ze większość z działu stwierdziła, ze jak szef odejdzie z pracy to reszta razem z nim. A jak on zacznie szukać pracy to niech wie, ze ma bagaż i że szuka pracy także dla swojego działu ;).

    Poza tym odpowiedni dobór pracowników i atmosfera też swoje robi 🙂

    1. Taki szef, to skarb 🙂 A dla samego przełożonego, to również wspaniałe, bo ma świadomość, że ma wsparcie u swoich współpracowników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *